Kompresor audio to urządzenie lub efekt audio, który służy do zmniejszania zakresu dynamicznego sygnału dźwiękowego. Zakres dynamiczny to różnica między najniższym a najwyższym poziomem dźwięku w sygnale audio.
Kiedy sygnał audio ma duży zakres dynamiczny, na przykład gdy istnieje znaczna różnica między głośnymi i cichymi fragmentami nagrania, kompresor może być używany do ściskania wysokich poziomów dźwięku, tak aby były bardziej zbliżone do poziomów niskich. W ten sposób urządzenie to pomaga utrzymać równomierne poziomy dźwięku i unikać niepożądanej distorsji lub szumów.
Dodatkowo, kompresor może być stosowany do zmiany charakterystyki dźwięku w sygnale audio. Na przykład, poprzez regulację parametrów takich jak stosunek kompresji, próg (threshold) i czas ataku (attack) oraz zwolnienia (release), kompresor może generować subtelne lub ekstremalne efekty kompresji, które mogą być wykorzystane w celach artystycznych w produkcji dźwięku.
Kompresory audio znajdują szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak nagrywanie muzyki, produkcja filmowa, radiowe nadawanie i nawet w ustawieniach dźwięku na żywo.
Właściwość | Opis | Domyślny |
---|---|---|
Stosunek | Stopień kompresji lub redukcji wzmocnienia, który ma zostać zastosowany do sygnału powyżej progu. Na przykład 2:1 będzie słabą kompresją (przekłada się to na poziom dźwięku o 6 dB powyżej progu, który po kompresji będzie o 3 dB wyższy), podczas gdy 6:1 będzie znacznie silniejszą kompresją | 10.00:1 |
Próg | Gdy sygnał osiągnie ten poziom, kompresor zacznie stosować kompresję z ustawionym współczynnikiem. Gdy poziomy są poniżej progu, stosunek wynosi 1:1, co oznacza brak redukcji wzmocnienia | -18,00 dB |
Atak | Jak szybko (w milisekundach) chcesz, aby kompresor osiągnął pełną redukcję wzmocnienia, gdy poziomy przekraczają próg | 6 ms |
Uwolnienie | Jak szybko (w milisekundach) chcesz, aby kompresor powrócił do zerowej redukcji wzmocnienia, gdy poziomy spadną poniżej progu | 60 ms |
Wzmocnienie wyjściowe | Kiedy kompresujesz sygnał, zwykle staje się on cichszy, co zmniejsza średni poziom. Zastosowanie wzmocnienia wyjściowego przywraca średni poziom źródła, co może pomóc poprawić jego obecność w stosunku do innych źródeł dźwięku | 0,00 dB |
Źródło Sidechain/Ducking | Gdy kompresor zostanie umieszczony na wyjściowym źródle dźwięku, takim jak komputer stacjonarny, Sidechain może wykorzystać sygnał wejściowy ze źródła mikrofonu/aux w celu zmniejszenia głośności źródła wyjściowego | Nic |
Kompresja/wyciszanie łańcucha bocznego
Kompresja Sidechain, znana również jako Ducking, może zostać wykorzystana, aby zwolnić miejsce dla Twojego głosu podczas mówienia ponad muzyką i grami, obniżając dźwięk na pulpicie podczas mówienia.
Na początek zalecane są następujące ustawienia kompresji łańcucha bocznego. Dostosuj próg, aby kontrolować siłę wyciszenia, kontrolę ataku/odpuszczenia, jak szybko zmienia się głośność.
- Stosunek: 32:1
- Próg: -36dB
- Atak: 100 ms (jak szybko zaniknie dźwięk)
- Zwolnienie: 600 ms (jak szybko dźwięk powróci do pełnej głośności)
- Wzmocnienie wyjściowe: 0dB (nie stosujesz wzmocnienia wyjściowego podczas korzystania z kompresji Sidechain)
- Źródło sidechain/ducking: mikrofon