Stream to termin używany w kontekście przesyłania danych, zwłaszcza multimediów, takich jak wideo, audio lub dane w czasie rzeczywistym. Odnosi się do przekazywania danych w sposób ciągły i sekwencyjny, który umożliwia odtwarzanie lub wyświetlanie zawartości bez konieczności pobierania całego pliku.
W kontekście strumieniowego przesyłania wideo lub audio, dane są przesyłane przez sieć w czasie rzeczywistym i odtwarzane na bieżąco. Oznacza to, że odbiorcy mogą mieć dostęp do treści w trakcie przesyłania, bez konieczności pobierania całego pliku na swoje urządzenia. Strumieniowe przesyłanie jest szczególnie przydatne w przypadku treści, które mają duży rozmiar lub wymagają natychmiastowego dostępu, takich jak filmy, transmisje sportowe, muzyka na żądanie, gry online itp.
W przypadku strumieniowego przesyłania, dane są przesyłane w formie pakietów lub strumieni, które są dekodowane i odtwarzane na bieżąco przez odbiorców. Strumieniowe przesyłanie wykorzystuje protokoły sieciowe, takie jak HTTP (Hypertext Transfer Protocol), RTMP (Real-Time Messaging Protocol), HLS (HTTP Live Streaming) lub inne, w celu przekazywania danych z serwera do odbiorców.
Istnieje wiele platform i usług, które umożliwiają strumieniowe przesyłanie treści, takich jak platformy streamingowe, serwisy VOD (Video on Demand), transmisje na żywo, platformy społecznościowe itp. Dzięki strumieniowemu przesyłaniu, użytkownicy mogą cieszyć się treściami bez konieczności pobierania całych plików i mają dostęp do nich w czasie rzeczywistym.
Warto zauważyć, że termin "stream" może być również używany w odniesieniu do innych rodzajów danych przesyłanych w sposób ciągły i sekwencyjny, na przykład strumieni danych w protokole TCP/IP, strumieniowych danych sensorowych, strumieni tekstowych itp. W każdym przypadku, istotą strumienia jest ciągły i dynamiczny przepływ danych w czasie rzeczywistym.