Gamma Correction (Korekcja gamma) to technika przetwarzania obrazu, która dostosowuje sposób wyświetlania jasności pikseli w celu uzyskania bardziej naturalnego wyglądu obrazu na ekranach cyfrowych. Korekcja gamma kompensuje nieliniową charakterystykę ludzkiego oka oraz właściwości monitorów, co pozwala na lepsze odwzorowanie szczegółów zarówno w jasnych, jak i ciemnych partiach obrazu.
Jak działa korekcja gamma?
Gamma Correction opiera się na nieliniowej funkcji matematycznej, która przekształca wartości wejściowe jasności (luminancji) w wartości wyjściowe wyświetlane na ekranie.
- Ludzkie oko nie postrzega jasności liniowo, lecz jest bardziej czułe na zmiany w ciemnych obszarach obrazu niż w jasnych.
- Monitory i wyświetlacze nie renderują obrazu w sposób liniowy, dlatego wymagają korekcji gamma, aby poprawnie odwzorować kolory i kontrast.
Typowe wartości gamma:
- Gamma 1,0 – Brak korekcji, jasność liniowa.
- Gamma 2,2 – Standardowa wartość dla monitorów sRGB.
- Gamma 2,4 – Stosowana w filmach i profesjonalnym wideo HDR.
Zastosowanie korekcji gamma
- Wyświetlacze i monitory komputerowe – Monitory i telewizory stosują korekcję gamma, aby poprawnie odwzorować kolory i kontrast zgodnie ze standardem sRGB (2.2).
- Fotografia i edycja grafiki – Zdjęcia zapisane w formacie RAW często wymagają korekcji gamma w postprodukcji.
- Kompresja wideo – Kodeki wideo dostosowują gamma do standardów wyświetlania (np. Rec. 709 dla HDTV, Rec. 2020 dla 4K HDR).
- Drukowanie i prepress – Drukarki i skanery stosują korekcję gamma do dopasowania kolorów między ekranem a papierem.
- Gry komputerowe – Korekcja gamma w grach wpływa na wygląd cieni, jasności i efektów świetlnych, co poprawia realizm obrazu.
Przykład wpływu korekcji gamma
- Brak korekcji gamma – Ciemne obszary są niedoświetlone, szczegóły giną w czerni.
- Zbyt wysoka gamma (np. 3,0) – Obraz wygląda wyprany, kolory tracą kontrast.
- Optymalna gamma (np. 2,2) – Naturalne odwzorowanie jasności i kontrastu.
Korekcja gamma (Gamma Correction) to kluczowy proces w grafice komputerowej, który koryguje sposób, w jaki jasność i kontrast są wyświetlane na ekranach cyfrowych. Pozwala na lepsze odwzorowanie kolorów, szczegółów w ciemnych i jasnych partiach obrazu oraz dostosowanie wyświetlania do ludzkiego wzroku. Standardowe wartości gamma, takie jak 2.2 dla sRGB i 2.4 dla profesjonalnego wideo, zapewniają optymalną jakość obrazu i zgodność z różnymi technologiami wyświetlania.