Ułatwienia dostępu

Gamma Correction (Korekcja gamma) to technika przetwarzania obrazu, która dostosowuje sposób wyświetlania jasności pikseli w celu uzyskania bardziej naturalnego wyglądu obrazu na ekranach cyfrowych. Korekcja gamma kompensuje nieliniową charakterystykę ludzkiego oka oraz właściwości monitorów, co pozwala na lepsze odwzorowanie szczegółów zarówno w jasnych, jak i ciemnych partiach obrazu.

Jak działa korekcja gamma?
Gamma Correction opiera się na nieliniowej funkcji matematycznej, która przekształca wartości wejściowe jasności (luminancji) w wartości wyjściowe wyświetlane na ekranie.

  • Ludzkie oko nie postrzega jasności liniowo, lecz jest bardziej czułe na zmiany w ciemnych obszarach obrazu niż w jasnych.
  • Monitory i wyświetlacze nie renderują obrazu w sposób liniowy, dlatego wymagają korekcji gamma, aby poprawnie odwzorować kolory i kontrast.

Typowe wartości gamma:

  • Gamma 1,0 – Brak korekcji, jasność liniowa.
  • Gamma 2,2 – Standardowa wartość dla monitorów sRGB.
  • Gamma 2,4 – Stosowana w filmach i profesjonalnym wideo HDR.

Zastosowanie korekcji gamma

  • Wyświetlacze i monitory komputerowe – Monitory i telewizory stosują korekcję gamma, aby poprawnie odwzorować kolory i kontrast zgodnie ze standardem sRGB (2.2).
  • Fotografia i edycja grafiki – Zdjęcia zapisane w formacie RAW często wymagają korekcji gamma w postprodukcji.
  • Kompresja wideo – Kodeki wideo dostosowują gamma do standardów wyświetlania (np. Rec. 709 dla HDTV, Rec. 2020 dla 4K HDR).
  • Drukowanie i prepress – Drukarki i skanery stosują korekcję gamma do dopasowania kolorów między ekranem a papierem.
  • Gry komputerowe – Korekcja gamma w grach wpływa na wygląd cieni, jasności i efektów świetlnych, co poprawia realizm obrazu.

Przykład wpływu korekcji gamma

  • Brak korekcji gamma – Ciemne obszary są niedoświetlone, szczegóły giną w czerni.
  • Zbyt wysoka gamma (np. 3,0) – Obraz wygląda wyprany, kolory tracą kontrast.
  • Optymalna gamma (np. 2,2) – Naturalne odwzorowanie jasności i kontrastu.

Korekcja gamma (Gamma Correction) to kluczowy proces w grafice komputerowej, który koryguje sposób, w jaki jasność i kontrast są wyświetlane na ekranach cyfrowych. Pozwala na lepsze odwzorowanie kolorów, szczegółów w ciemnych i jasnych partiach obrazu oraz dostosowanie wyświetlania do ludzkiego wzroku. Standardowe wartości gamma, takie jak 2.2 dla sRGB i 2.4 dla profesjonalnego wideo, zapewniają optymalną jakość obrazu i zgodność z różnymi technologiami wyświetlania.

separator

Pliki Cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z mojej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie możecie dokonać zmiany ustawień w swoich przeglądarkach.

Więcej informacji